ClaudicatioNet; zorgnetwerk voor patiënten met perifeer vaatlijden

ClaudicatioNet

De praktijk is aangesloten bij het ClaudicatioNet, een geïntegreerd zorgnetwerk dat patiënten, fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen met elkaar in contact brengt.

ClaudicatioNet

ClaudicatioNet streeft naar transparante en hoogwaardige zorg voor alle patiënten met perifeer vaatlijden in Nederland.

Etalagebenen

Claudicatio intermittens, etalagebenen in de volksmond, is het tweede stadium (Fontaine) van PAV (perifeer arterieel vaatlijden). Etalagebenen uit zich in krampende pijn in de benen bij het lopen. Na een bepaalde afstand gelopen te hebben, moeten ‘claudicanten’ stoppen met lopen omdat zij pijn in de benen krijgen. Deze pijn wordt veroorzaakt door zuurstoftekort in de spieren. Dit tekort komt door een vernauwing in een beenslagader, waardoor er te weinig zuurstofrijk bloed bij de spier terecht komt. Door enige tijd (minuten) te wachten, zakt de pijn en kan de patiënt weer verder lopen, waarna weer klachten optreden. Veel mensen verbloemen de klachten door net te doen alsof ze etalages aan het bekijken zijn, vandaar de term ‘etalagebenen’.

Etalagebenen wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Slagaderverkalking komt bij alle mensen voor naarmate men ouder wordt. Er zijn wel een aantal factoren waardoor dit proces wordt versneld. Roken en een ongezonde leefstijl zijn de grootste boosdoeners voor het ontwikkelen van slagaderverkalking. De patiënt heeft zelf de meeste invloed om de klachten te verminderen, dit door veel te bewegen en gezonder te leven.

Looptherapie

De eerste keus voor de behandeling bij patiënten met claudicatio intermittens (of etalagebenen) is looptherapie op een loopband. En door thuis te oefenen door steeds verder te gaan lopen. Door middel van deze looptherapie kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden.

Looptherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut uitgevoerd (gesuperviseerde looptherapie) geeft de beste resultaten.

De behandelend fysiotherapeut besteedt ook aandacht aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezond eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl. Hierbij kunt u ook geholpen worden door onze dietist.

Het woord looptherapie geeft al aan dat we iets anders bedoelen dan (sportief) wandelen. Met looptherapie bedoelen we lopen in een stevige wandelpas. Het is de bedoeling dat u zeer regelmatig oefent in het lopen van steeds langere afstanden.

Voor het beste resultaat van de looptherapie is het van belang dat er dagelijks drie keer per dag ( dus ook thuis) wordt getraind. En dat dit 3 tot 6 maanden vol wordt gehouden.

In het begin krijgt u 2 – 3 keer per week begeleiding van uw fysiotherapeut, maar uiteindelijk zal de fysiotherapie afgebouwd worden en gaat u steeds meer zelfstandig trainen.

De fysiotherapeut kan u hierbij helpen en zal in eerste instantie uw bewegingsmogelijkheden met u bespreken en samen met u een persoonlijk en gestructureerd trainingsprogramma samenstellen om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

Naast het verbeteren van uw loopafstand zal mede door de begeleiding van de gekwalificeerde fysiotherapeut uw uithoudingsvermogen en uw looppatroon worden verbeterd. Zo kan ook mogelijke angst voor inspanning worden overwonnen. Ook de manier van lopen ( het looppatroon) is van belang. Om pijnklachten te omzeilen, gaan veel mensen op een andere geforceerde manier lopen. Uw fysiotherapeut kan u helpen een nieuw, goed looppatroon aan te leren.

Praktijk de Wiel  beschikt over twee gekwalificeerde fysiotherapeuten, (Natasja van Schaik en Carien Schmidt) die de opleiding bij Claudicationet gevolgd hebben.

Vergoeding

Perifeer arterieel vaatlijden of ‘etalagebenen’ wordt gezien als chronische aandoening door de ziektekostenverzekeraar, gedurende 1 jaar.

Mensen met etalagebenen krijgen alle behandelingen, ook de eerste 20 behandelingen, vergoed uit de basisverzekering.

claudicationet