Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

Het doel van manuele therapie is het beter laten functioneren van de gewrichten, je houding en bewegingen.

Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in alle gewrichten kunnen worden toegepast.

Onze  manueel therapeuten hebben een uitgebreide opleiding voor manuele therapie gevolgd. Daarmee hebben zij extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

In onze praktijk werken 4 manueel therapeuten: Berty Smit, Linda Doodhagen, Jerome Tonnaer en Natasja van Schaik, zij vormen samen het ortopedisch/manueel therapeutisch team, dat regelmatig met elkaar overlegt.

Wanneer naar een manueel therapeut?

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

– hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
– nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
– lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
– hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
– duizeligheid bij het bewegen van de nek;
– kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;
– heupklachten
– enkel klachten

manuele

Werkwijze manueel therapeut

Intake: snel duidelijkheid

Na een eerste screening bestaat je eerste afspraak uit twee onderdelen: een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueel therapeut vragen over uw klachten; bijvoorbeeld hoe ze ontstaan en wanneer ze toenemen of verminderen.
Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij uw houding en bewegingen beoordeeld wordt en de gewrichten onderzocht.

Zo wordt vastgesteld waar de oorzaken van uw klachten zitten. Met u wordt daarna besproken of manuele therapie zinvol is.
U heeft meteen bij de eerste afspraak duidelijkheid over het vervolg.

Behandeling:
De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van de beweging en pijnvermindering.Hiernaast krijgt u  goede oefeninstructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Veelgestelde vragen

Voor wie?
Manuele therapie is in principe voor iedereen geschikt, ongeacht de leeftijd.
Uw manueel therapeut zal bij de eerste afspraak met u bespreken of manuele therapie bij u toegepast kan worden.

Kosten
Manuele therapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar is een aanvullende verzekering nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding.
Vraag hiernaar bij uw zorgverzekering.