Voeding bij maag-darmklachten – Praktijk de Wiel

Voeding bij maag-darmklachten

Voeding bij maag-darmklachten

Wanneer naar de diëtist met maag-darmklachten?

In het maag-darmkanaal wordt al het eten en drinken wat we binnenkrijgen verteerd en opgenomen. Dit is niet altijd helemaal vanzelfsprekend. Klachten in het maag-darmkanaal hebben vaak  te maken met de spijsvertering. Bij de spijsvertering zijn de mond, slokdarm, maag, lever, galblaas, nieren, alvleesklier, dunne darm, dikke darm, endeldarm en anus betrokken.

Oorzaak maag- en darmklachten

Oorzaken voor maag- en darmklachten zijn meestal een ongezond voedingspatroon en/of een specifieke aandoening. Wanneer er iets mis is in de spijsvertering (en dus darmen), kunnen de volgende klachten ontstaan:

Maag-darmklachten door specifieke aandoening

Zoals eerder gezegd kunnen maag-darmklachten ook ontstaan door specifieke aandoeningen of een ziekte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Hulp bij maag- en darmklachten

Herken je bovenstaande klachten dan kan het aanpassen van de voeding met behulp van een diëtist een groot verschil maken om de klachten te verminderen en te ontdekken waar de klachten door veroorzaakt worden.

Diëtist bij prikkelbare darm syndroom (PDS)

Ook bij het prikkelbare darm syndroom speelt voeding de hoofdrol. Zo’n 10% van de Nederlanders leidt aan PDS, Prikkelbare Darm Syndroom. Het Prikkelbare Darm Syndroom is de meest voorkomende chronische darmstoornis. Dit syndroom staat ook wel bekend als spastische darm. Voor veel mensen helpt het aanpassen van hun voeding op deze manier bij het verminderen van de klachten. Het is echter niet makkelijk om te ontdekken welke voedingsmiddelen klachten kunnen vooroorzaken en voldoende van de  juiste voedingsmiddelen binnen te krijgen. Wij kunnen je daarbij helpen!

FODMAP-dieet bij Prikkelbare darm syndroom onder begeleiding van een diëtist

Voor sommige mensen zijn bovenstaande behandelingen echter niet voldoende. Voor hen is er recent een nieuwe behandeling ontdekt: het FODMAP-dieet.

Wat is het FODMAP-dieet?

Het FODMAP-dieet bestaat uit 3 fases:

Hoe begin je met het FODMAP-dieet?

Met een strenge eliminatie van verschillende koolhydraatgroepen in de voeding creëren we rust in de darm en veel mensen ervaren in deze periode een flinke klachtenvermindering. De diëtist helpt je in deze fase met wat je wel en niet kan eten en de voeding zo volwaardig mogelijk te houden. Daarna volgt de herintroductiefase. De diëtist kijkt met je mee hoe je op verschillende voedingsmiddelen reageert,  bespreekt jouw individuele tolerantie niveau. In de laatste fase wordt er besproken wat er uit de herintroductiefase is gebleken en met deze informatie kan ik je helpen bij voldoende variatie in de voeding en het voorkomen van voedingstekorten op lange termijn en wat te doen bij sociale gelegen heden en voeding.

Resultaten FODMAP-dieet

Uit onderzoeken blijkt dat bij maar liefst 76% van alle deelnemers aan het dieet de klachten afnemen of zelfs verdwijnen. Het is echter een ingewikkeld dieet waarbij hulp van een diëtist zeker raadzaam is. Wij zijn speciaal opgeleid om je bij dit dieet goed te kunnen begeleiden.

Dieet bij maag-darmklachten? Neem contact met ons op

Zoek je een dieet bij maag-darmklachten? Dan helpen we je graag. Meld u nu aan of neem contact met ons op als je vragen hebt over wat wij voor u kunnen doen bij bijvoorbeeld PDS of een ander ongemak door maag en darmklachten.